Een groot dilemma: meedoen met black friday of niet?

Na mijn vorige blog over microplastics en wasbaar luieren, nu het volgende ietwat lastige onderwerp: Doe ik als ondernemer mee aan Black Friday, of niet?

Ik breek hier al een tijdje m’n hoofd over. Want van een kant voel ik de druk en de verplichting om mee te doen. Iedereen lijkt het immers te doen! De eerste aankondigingen van collega-webshops staan al op de FB en Insta. Mijn mailbox staat vol met tips van webwinkelgoeroes hoe ik mijn omzet kan maximaliseren op 23 november aanstaande. Compleet met uitgewerkte kortingschema’s, advertentiesuggesties, en andere lokkertjes om consumenten maar tot aankoop over te laten gaan. En ja, inclusief de tip om een paar weken van tevoren de prijzen te verhogen, zodat de kortingsdeal beter lijkt…

​Want meer is beter toch?

Achtergrond Black Friday

Voor ik verder ga, dit gaat geen klaagmail worden van hoe oneerlijk de wereld allemaal is, het is bedoeld als uiteenzetting van de verschillende dingen die ik zie en waartussen ik als duurzaam ondernemer probeer te laveren.

​Dat Black Friday uit de VS is komen overwaaien is duidelijk. Maar hoe is het daar ontstaan? In de jaren ’50 was het op de vrijdag na Thanksgiving super druk op de wegen rondom Philadelphia. De lokale politie omschreef die verkeersdrukte als ‘Black Friday’. De zwarte zaterdagen op de Franse snelwegen zijn er goed mee te vergelijken. Later groeide deze dag uit naar een dag (in sommige staten zelfs nationale feestdag) waarop ‘traditioneel’ de kerstinkopen gedaan werden. Ondernemers speelden hier handig op in om in de weg liggende voorraad tegen hoge kortingen te verkopen.

In 2015, nog maar 3 jaar geleden dus, werd Black Friday voor het eerst merkbaar ‘gevierd’ in Nederland. 35 webshops deden toen mee met een kortingsactie. In de jaren die volgden werden dat er steeds meer. Dit jaar wordt er, niet geheel verrassend, een record aantal deelnemende (web)winkeliers verwacht.

Ga ik daar 1 van zijn? Ik ben er nog niet uit.

Mijn missie

Toen ik begon met de Luierotheek, had ik 1 doel voor ogen: de overstap op wasbaar zo laagdrempelig mogelijk maken, met gebruik van zo weinig mogelijk nieuwe grondstoffen.

Achter dit doel sta ik nog steeds 100%! Huren en leasen is helemaal hip, hot en happening. Er is veel vraag naar de diensten van de Luierotheek. Daar ben ik natuurlijk super blij mee!

Echter, mijn product leent zich niet echt voor grote kortingen. De marges op de huurtarieven zijn minimaal. Op verkoop van nieuwe luiers en accessoires zit een wat grotere marge, maar bij kortingen van 20% of hoger lever ik er sowieso op in. Mocht je het interessant vinden, merken geven tussen de 27% en 45% marge. Daar gaat de 21% BTW dan nog van af… Dus reken uit wat je als webwinkelier overhoudt 😉

Dus mits ik een heel grote omzet draai, levert meedoen met een grote kortingsactie mij niets op in financiële zin. Daarnaast creëer je met grote kortingen de illusie dat wasbare luiers eigenlijk veel te duur zijn, en dat het loont om op Black Friday/Boxing Day/Real nappy week te wachten. Een beeld wat gewoonweg niet klopt. De echte prijs voor de wasbare luiers wordt betaald door de boeren die de katoen, hennep en bamboe verbouwen op grote plantages en de naai(st)ers in de ateliers. Deze laatsten liggen niet toevallig allemaal in de periferie van Europa… (Oost-Europa, platteland van Frankrijk en Engeland, Turkije, Pakistan, China)

Green Friday

Begin deze week heb ik op insta-stories een korte uiteenzetting van bovenstaande geplaatst, met de vraag erbij of men tips en ideeën had. Hier kreeg ik verrassend veel positieve reacties op, vooral van mede-ondernemers die met precies hetzelfde dilemma zitten.
Ook kreeg ik links naar mooie alternatieve acties die door ondernemers opgezet zijn, zoals Pink Friday van Talulabelle of de Green Friday actie van BuyMeOnce.

Mijn wasbare luiers en wasbare damesproducten vallen natuurlijk onder de categorie ‘Buy Me Once’. Het concept van Green Friday spreekt me echt aan:

​’This Black Friday, BuyMeOnce will lead a coalition of ethical brands to encourage mindful buying. We are the Green Friday Friends! We completely support shoppers finding products they need at lower prices, but we also stand against the mass manipulation which triggers impulse buying, hysteria and violence. By joining our voices together, we’re cutting through the frenzy and the flash sales and spreading a message of consciousness.’

Naast bovenstaand doel, doneren zij alle opbrengst van de verkopen op Green Friday aan een goed doel. Voor mij is dit (nog) geen realistische optie, omdat ik de investering in de Luierotheek nog (lang) niet afbetaald heb. Daarom zullen (eventuele) opbrengsten van Green Friday in het verder uitbouwen van de Luierotheek gestopt worden.

De conclusie

Misschien proefde je het al een beetje tussen de regels door: er komt een Green Friday actie op 23 november. Maar verwacht geen mega hoge kortingen. Wel een bewuste groene ‘BuyMeOnce’ actie 😉

​Happy Green Shopping!

Reactie toevoegen

Your email address will not be published. Required fields are marked *